کد مطلب:46531
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:39
آيا به صيغه كردن زن در قرآن اشاره شده است؟
به صيغه كردن زن در قرآن مجيد اشاره شده است: «...فَمَا اسْتَمْتَعتُمْ بِهِ مِنْهنَّ فَاْتُو هُنَّ اُجُورَ هُنَّ فَريضَةً; بايد مهر زناني را كه متعه مي كنيد بپردازيد»(48). در اين آيه -كه درباره نكاح متعه است - شواهد قطعي وجود دارد كه منظور از «استمتاع» در جمله «فمااستمتعتم...» نكاح متعه است: يكي اينكه اگر منظور از كلمه «استمتاع» نكاح متعه نباشد بايد تمتّع جنسي منظور باشد و در اين صورت معناي آيه چنين خواهد شد: «مهر زناني را كه با آنها ازدواج كرده ايد و از آنان تمتّع جنسي گرفته ايد بپردازيد». اين معني قطعاً نمي تواند منظور باشد; يكي به اين دليل كه ضمير در «منهنّ» در اين صورت بايد راجع به زناني باشد كه با آنان ازدواج شده است، در صورتي كه در همين آيه قبلا حكم زنان به طور عموم بيان شده است، نه فقط زناني كه با آنان ازدواج شده است; دوم اينكه بهره گيري جنسي به هر ترتيبي كه باشد لزوم پرداخت مهر را به دنبال ندارد، بلكه آنچه باعث لزوم پرداخت مهر مي شود خود عقد نكاح است. بر اين اساس، دلالت آيه بر عقد متعه قطعي است و ابهامي در آن وجود ندارد. گذشته از آيه در منابع حديثي معتبر اهل سنّت و شيعه احاديثي درباره جايز بودن و مشروعيّت عقد متعه وارد شده است.
(بخش پاسخ به سؤالات )
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.